Op ontdekking in de wereld van de Gran Fondo’s

Na vorige zomer mijn liefde voor de fiets terug gevonden te hebben, stelde ik in 2019 terug wat fietsdoelen op het programma.
Koersen in de nevenbonden had ik al gehad in een vorige carrière en zegt me niet zoveel meer. Meer en meer hoorde ik , ook binnen onze club, veel lof over het Gran Fondo circuit. Ik kan dit het best omschrijven als een mix tussen wedstrijd en toertocht. De afstanden zijn lang, iedereen mag en kan deelnemen, gezamenlijke start, uitslag door tijdsregistratie. In dit geval sloeg de organisatie er zelfs in een parcours van 160km verkeersvrij te maken voor de deelnemers!

Ik plande 2 granfondo’s in de maand mei. Dit gaf mij in de winter de motivatie het fietsen goed te onderhouden, en in het voorjaar verder op te bouwen. Vandaag trok ik met enkele vrienden van WTC De Roeve naar het kleine dorpje Etalle, helemaal beneden in de provincie Luxemburg. Een eerder kleine organisatie met goed 300 starters maar zoals reeds aangegeven een heel goede organisatie. Eens het deelnemersveld in groepjes viel, had elk groepje een eigen seingever op de motard bij zich en er stonden heel de weg lang seingevers op de kruispunten.
Ik zakte toch wat onzeker af, iets nieuws: een lange inspanning op ongekend terrein. De start was zoals me voorspeld werd een oorlog. De bende van honderden renners vertrok over brede golvende wegen en na 20km zag ik 42,6km/u avg op mijn teller staan. Toen het iets smaller en iets steviger bergop begon te gaan brak de groep in stukken. Ik kwam in een groepje van zo’n 15 renners terecht en… reed hiermee de hele rit verder. Het tempo zakte, dat aanvangstempo was ook gewoon niet vol te houden. Mijn hartslag piekte naar waarden die ik zelden bereik.
Tussen km 40 en 100 waren er iets minder echte klimmetjes, al is het hier nooit vlak natuurlijk. Ik telde de 21 klimmetjes en km’s af. Vanaf km 140 voelde ik opkomende krampen, ik beet me vast in de wielen en overleefde. Zelfs de voorlaatste klim, een killer! Een lang stuk van 10% en een super lange uitloper. Ook de finale viel tegen met wind op kop en constant golvende banen. Ik was blij dat ik mijn wagonnetje kon blijven aanhangen en met deze groep de finish bereiken.
Komende missie: 25/5 GF Schleck (Lux)
De cijfers:
Hm: 2393
Max hoogte: 484
Gem snelheid: 34,2km/u
Max snelheid: 72km/u
Gem HF: 161 (omslagplos 172)
Max HF: 182