H3O temt de Hel!

Parijs-Roubaix, de Hel van het Noord en misschien wel de meest tot de verbeelding sprekende klassieker van de wielergeschiedenis. Een opeenvolging van kasseistroken, de een nog wat slechter dan de andere, maar waarvan geen enkele strook gemaakt om met een koersfiets over te rijden.

Maar wie eens een echte uitdaging wil met de fiets, die heeft toch ook de Paris-Roubaix Challenge op zijn to-do-lijstje staan. En zo ook enkele H3O’ers met initiatiefnemer Jan Lavrijsen op kop. Enkele maanden geleden kwam hij met het idee op de proppen.

Helaas had ik zelf geen geschikte fiets om over de kasseien te dokkeren. Maar dan kwam Bikelife tot de redding. Ze stelden voor om een testbike ter beschikking te stellen. En als er echt een plek is om een fiets te testen, dan is het wel de Hel van het Noorden. Ze gaven mij een prachtexemplaar: een BMC Roadmachine Di2 Ultegra met schijfremmen. Voor de gelegenheid was de fiets voorzien van een dikker stuurlint en 28mm banden. Van een service gesproken! Alvast enorm bedankt aan Bikelife!

Kwamen nog aan de start van de Challenge naast Jan Lavrijsen en mezelf: Tim Paridaens, Wietse Deprins en Jan Schoofs. De Wolfpack van Halle. De wedstrijd zelf dan: de eerste 50km zijn vlak en zonder kasseistroken. Met wind op kop, werden deze kilometers afgelegd aan iets meer dan 29km gemiddeld. De “we gaan rustig beginnen” heeft een andere betekenis voor Team Paridaens dan voor de gemiddelde renner. Wietse, die het voor de gelegenheid met een MTB deed, had een spijt van zijn keuze.

Na 50km de eerste strook van 19 stroken, en wat voor een: het Bos van Wallers ofwel de Trouee d’Arenberg! Een 5-sterrenstrook. Het gevoel vooraf is een mix tussen kinderlijk geluk en panische angst. De regen van de afgelopen dagen had de strook veranderd in een cyclocross-waardig parcours. Het eerste stuk was voor de veiligheid zelfs afgesloten. Schuiven van links naar rechts en proberen niet te vallen. Als de rest er ook zo bijligt, dan zal genieten er niet bij zijn.

Maar gelukkig had de zon haar werk gedaan. De andere stroken lagen wel droog en zo kan er naar hartenlust geknald worden. Het was echt genieten om de verschillende stroken met de gekende namen zoals Mons-en-Pevele af te werken. Toch bleef het hier en daar goed oppassen voor gevallen bidonnen of slecht liggende kasseien. En slecht liggen, was een understatement. Je moet als straatwerker wel een heel inschikkelijke ploegbaas hebben om je job te houden als je een straat zo aanlegt voor publiek gebruik.

Elke strook werd de vermoeidheid nog duidelijker. En nog een neveneffect: blaren op de handen. Eerst alleen bij mij, daarna ook bij de rest. Wat dat betreft, heeft Tim duidelijk de wedstrijd gewonnen, of verloren afhankelijk van hoe je het bekijkt. Een applaus, maar de komende twee weken niet met onze handen, is zijn deel. Andere fysieke ongemakken zijn zadelpijn – zelf geen last van dankzij mijn Roadmachine – kramp in de handen en de bovenarmen, en uiteraard ook de verzuring van de benen.

Na 15 stroken, de derde 5-sterren strook: Carrefour de l’arbre. Een verschrikking van de bovenste plank. Dokkeren, stoempen, zuchten, afzien tussen hangen en wurgen. En dan bovenkomen en de volgende strook 10 meter verder zien liggen. De moed zakt ons in de schoenen. Maar we zetten door. Na 145km bereiken we de mythische piste van Roubaix. Fantastisch gevoel na een middag zalig afzien. Deze plek ademt geschiedenis uit. De legendarische douches met de plaatjes van alle winnaars zijn gewoon fantastisch. Neerploffen in het gras in het midden van de piste, we hebben het gehaald, de Hel is getemd! En dat slechts met een luttele lekke band.

En wie was nu de echte Koning van de Kassei van H3O. De ideale combinatie is waarschijnlijk: de fiets van mezelf (nogmaals dank aan Bikelife), de Grinta van Jan Lavrijsen, de benen van Tim Paridaens en de handen van Jan Schoofs… en Wietse? Over een man die eerst de volledige Ronde van Vlaanderen rijdt en dan Roubaix rijdt, hoeven we niets te zeggen. Een echte Flandrien, me dunkt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA